GA NAAR BLOG OVERZICHT

Je merk versterken? Spreek je uit!

 Je merk versterken? Spreek je uit!

Politiek en bedrijfsleven twee gescheiden werelden? Vergeet het maar! Anno 2017 ontkom je er als bedrijf niet meer aan een politiek standpunt in te nemen. Zeker als politieke besluiten je business kunnen raken. Kijk naar de Verenigde Staten. Het beleid van de kersverse president Donald Trump heeft direct impact op veel bedrijven. Een hogere importheffing voor buitenlandse producten? Funest voor Mexicaanse bedrijven die hun voornaamste klant in Amerika hebben.

Inreisverbod

Sinds het aantreden van Trump hebben verschillende grote iconen zich publiekelijk uitgesproken tegen zijn beleid. Met de slogan “#weaccept” uitte Airbnb tijdens de Super Bowl kritiek op het door Trump uitgevaardigde inreisverbod voor reizigers uit zeven moslimlanden. Starbucks beloofde meer immigranten aan te nemen en voor Uber-topman Travis Kalanick was het inreisverbod reden om uit Trumps economische adviesraad te stappen.

Visie als leidraad

Door politieke statements te maken, hopen bedrijven de publieke en politieke discussie te beïnvloeden. En daarmee een commercieel nadelig besluit terug te draaien. Zulke pogingen tot beïnvloeding zijn niet nieuw. Maar voorheen gebeurde het veel meer achter de schermen, in het lobbycircuit. Bedrijven treden nu meer met hun visie naar buiten, haken in op actuele gebeurtenissen en nemen een positie in. Je visie dus als leidraad in die steeds veranderende wereld. Het uitspreken van politieke statements kan ook imagoversterkend werken. De politieke visie als onderdeel van de strategie om een lovebrand te willen zijn als bedrijf. Drink je je koffie bij Starbucks, dan drink je je koffie bij een bedrijf dat tegen racisme is. Wie wil daar niet mee geassocieerd worden?

Subtiele aanpak

Risico’s zijn er ook. In het uitspreken van je politieke voorkeuren schuilt het gevaar dat je bepaalde groepen tegen je in het harnas jaagt. En dat kan klanten kosten. Daarom kiezen bedrijven die zich in de politieke arena wagen veelal voor een subtiele aanpak. Wel laten zien dat je voor gelijkheid bent, zonder direct een bepaalde doelgroep te provoceren. Zo sla je twee vliegen in één klap.

Businessmodel aanpassen

Meer dan ooit moeten bedrijven kijken naar wat er in hun omgeving gebeurt. En hierop waar nodig hun businessmodel aanpassen. Sluit je je ogen voor de veranderende wereld, dan loop je het risico achterop te raken. Consumenten die vroeger bijvoorbeeld altijd naar de supermarkt gingen, bestellen hun levensmiddelen tegenwoordig steeds vaker liever online en laten het thuisbezorgen. Veel supermarktketens hebben daarom nu ook een webwinkel. Een supermarkt die alleen nog fysieke winkels heeft, zal de concurrentiestrijd op den duur verliezen.

Je imago versterken

Zo zit het ook met het innemen van politieke standpunten. Doe je er niet aan mee, dan kan dat je businessmodel aantasten. Met als risico kopje onder te gaan. Door proactief naar buiten te treden kun je invloed hebben op politieke besluiten en bovendien je imago versterken. En dit geldt natuurlijk ook voor jou als individu. Je kunt prima je hoofd afwenden van wat er om je heen gebeurt. Maar als het je echt raakt, functioneel en/of emotioneel, dan helpt het je om er iets over te zeggen.

Hoe spreek jij je uit over wat er om je heen gebeurt?  

Bekijk alle blogs van Gijs
 Gijs Mensing

Auteur

Gijs

Helpt bedrijven met innovatie en strategie

Bekijk profiel